Monday, February 23, 2009

Persoalan

Assalamualaikum

Terima Kasih terhadap soalan dan cadangan yang dikemukakan oleh GUEST.

a. Saya akan mendapatkan pandangan Ustaz-Ustaz yang ada mengenai perkara terbabit.
b. Pandangan saya:
- Mengenai Carta Organisasi.
Size gambar yang bersesuaian dan munasabah-
- Saya pernah mendengar soalan orang ramai kepada ustaz dalam akhbar mengenai pembelian mainan anak-anak seperti patung beruang, anak patung(doll), askar dsbnya, katanya ia dibolehkan asalkan (pertama) dalam size yang munasabah. Kalau beli patung beruang, patung askar sampai besar orang tu dah tak munasabah dan (kedua) bertujuan untuk mainan anak-anak. Kalau dah dewasa/remaja masih simpan patung terbabit kira tak boleh dah. (beri la kat anak-anak buah yang masih kecil). Ataupun anak-anak kita dah besar panjang.(kekadang umur baya-baya student kita, ada lagi simpan kan patung beruang ).
- Gambar bukan objek 3 Dimensi
- Isu ini berkaitan dengan isu Gambar Sultan (di kedai-kedai) untuk melariskan jualan.(rujuk www.drmaza.com - Mantan Mufti Perlis). Atau mungkin kita boleh bertanya Pejabat Mufti sendiri isu Gambar Raja dan pemimpin Kerajaan yang diletakkan di Pejabat-Pejabat.

Tujuan ianya diletakkan -
- Bagi Jemaah mengenali Nama, No Telefon dan gambar Jkuasa. (sekali lagi saiz gambar yang munasabah). Bagi saya ada pelajar yang mudah menalifon dan mengenali wajah saya sebagai JKuasa, bagi bertemu menyatakan masalah dan pandangan. Walaupun mungkin ade yg komen no talifon diberi mengganggu PRIVASI dia. Namun dah kita dipilih oleh jemaah..dan Allah memilih kita..maka bak kata Pemimpin la..KITA NI MENJADI MILIK RAKYAT.

Lokasi diletakkan -
- dibelakang saf, bukan menghadap jemaah solat. Kenapa tidak diletakkan dipejabat? Sebab pejabat jarang sekali org ramai masuk..dan JKuasa pun bukannya duduk di pejabat masjid dan pejabat kita selalunya berkunci. Tak kunci kang hilang pulak Komputer kat dalam.
- Tiada isu letak kat dalam (haram) atau letak di luar/tempat lain (jadi halal). Kalau pandangan kata Haram maka haram lah luar dan dalam.

Tentang Papan Notis
Lokasi nya juga di belakang saf.
Namun masih ada option papan notis diluar.
Mengelakkan orang ramai menampal notis di dinding masjid.

Sekian Wassalam..InsyaAllah saya sedia menerima komen

No comments: